راهنمای جامع خرید انواع مدل بالش نوزاد

کدام یک از انواع بالش ها مناسب نوزاد من است؟

بالش نوزاد چیست؟

بالش نوزاد، بالشی کوچک و متناسب با ابعاد کودک دلبندتان است. این بالش ها با ظرافت و لطافتی که دارند، خوابی آرام به کودکتان می‌بخشند. برخی از والدین به دلیل سوالات و دغدغه های زیادی که در مورد بالش فرزندشان دارند، ترجیح می‌دهند از بالش مخصوص برای کودکشان استفاده نکنند. با این حال، هم زمان با پیشرفت تکنولوژی، بالش هایی مثل بالش ضد خفگی کودک (مانع خفگی کودک می‌شود)  و بالش فرم‌دهی نوزاد تولید شده و در بازار موجود است.

از لحاظ ابعاد، ابعاد بالش نوزاد و کودک از 12 تا 18 اینچ ( 30 تا 45 سانتی‌متر ) موجود است. به همین دلیل بالش بزرگسال مناسب کودک و نوزاد نبوده و نباید آن را برای فرزندتان استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که مخمل، جنس مناسبی برای کودک دلبندتان نمی‌باشد.

چه زمانی کودک می‌تواند از بالش استفاده کند؟

برخی از والدین بر این باورند که بالش کودک می‌تواند برای کودک مشکلاتی ایجاد کند، به همین علت ترجیح می‌دهد هنگام خواب کودکشان از بالش استفاده نکنند. البته این شیوه تفکر تا حدودی درست و منطقی است. در تولید بالش مواد نرم و لطیفی به کار می‌رود که برای کودکان تا سن خاصی، خطر محسوب می‌شود. در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که در چه سنی برای کودک، مجاز به استفاده از بالش هستیم؟ بنابر گفته متخصصان، استفاده از بالش نوزاد تا سنی که نوزاد در معرض خطر خفگی قرار دارد مجاز نیست و این سن 24 ماه یا دو سالگی است و تا این سن،استفاده از بالش معمولی، مناسب نیست.

البته اگر راحتی کودکان حین خواب برایتان مهم است، می‌توانید از روتختی های مخصوص نوزاد استفاده کنید. همچنین اکثر والدین برای کودکان زیر دو سال خود از ملحفه های نرم و ضد حساسیت به عنوان بالش نوزاد استفاده می‌کنند. درحالی که تعداد اندکی از والدین تا دوسالگی فرزندشان صبر کرده و بجز بالش ضد خفگی، از بالش دیگری برای فرزندشان استفاده نمی‌کنند. جالب است بدانید اکثر نوزادان نیز میلی به استفاده از بالش تا 24 ماهگی (2سال) ندارند.

چه زمانی کودک می‌تواند از بالش استفاده کند

بالش نوزاد باید چگونه باشد؟

اکنون که در مورد بالش نوزاد و زمان استفاده از آن برای کودکتان اطلاعات لازم را کسب کردید، زمان آن فرا رسیده تا بالش مناسب را با توجه به ویژگی های یک بالش خوب انتخاب کنید. ویژگی های یک بالش خوب نوزادی به شرح زیر است؛

1.    قابلیت تنفس

2.    ضد حساسیت: پوست  بدن کودکان نسبت به بزرگسال ها از حساسیت بیشتری برخوردار است، به همین منظور باید بالشی که برای نوزادتان انتخاب می‌کنید ضد حساسیت باشد تا پوست فرزندتان اذیت نشود.

(به منظور لحاظ کردن دو ویژگی ای که تا اینجا بیان شد، باید بالش نوزادی را از جنس کتان یا پنبه انتخاب کرد.)

3.    نرم بودن: بالش مخصوص نوزادان، برای جلوگیری از مشکلات و آسیب های سر و گردن باید نرم باشد.

 در این بخش توصیه میکنیم که بلاگ چطور بالش مناسب نوزاد را انتخاب کنیم را مطالعه کنید.

بالش نوزاد باید چگونه باشد

نکات مهم حین استفاده از بالش

نکات مهمی که باید حین استفاده از بالش مخصوص نوزاد مد نظر داشته باشید:

·       حتما از بالشی با پارچه ظریف همچون بالش مخصوص نوزادی استفاده کنید، زیرا پوست نوزاد تا دو سالگی بیست درصد نازک تر و حساس تر از پوست کودکان بالای دو سال است و به همین جهت به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارد.

·       به دلیل حساسیت بالای پوست کودک، حتما از شوینده مخصوص لباس و روتختی کودکان استفاده کنید. ترجیحا شوینده ای که استفاده می‌کنید معطر نباشد. ترکیبات معطر به پوست حساس کودک آسیب می‌رسانند.

·       به صورت مرتب (هفته ای یکبار) لباس و روتختی کودک را بشویید تا احتمال تحریکات پوستی و آلرژیک کودکتان را کاهش دهید.

·       پس از شستشو بالش، آن را به مدت 12 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید تا به صورت کامل خشک و به صورت طبیعی باکتری های آن ازبین بروند.

·       هنگام خرید بالش حتما به اندازه آن توجه کنید و قبل از خرید، دور سر نوزادتان را اندازه گیری کنید. زیرا سایز بالش به اندازه سر نوزاد بستگی دارد.

 نکات مهم حین استفاده از بالش

با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شد، اکنون زمان بررسی انواع بالش نوزادی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بالش مناسبی را برای نوزادتان انتخاب کنید.

     بالش ضد خفگی نوزاد 

این نوع بالش را می‌توان از ساعات ابتدایی تولد نوزاد استفاده کرد. به دلیل طراحی ای که بر روی این بالش صورت گرفته، امکان خفگی نوزاد به صفر می‌رسد.

بالش فرم دهی سر نوزاد

این نوع بالش با طراحی خاصی که دارد سر کودک را در وسط خود نگه می‌دارد. در این موقعیت، سر فرم مناسبی به خود گرفته و همچنین به دلیل جریان درست گردش خون در سر و بدن، مغز به خوبی رشد می‌کند. این بالش برای کودک بسیار نرم و راحت است و می‌توان به صورت روزمره از آن استفاده کرد.

بالش غلت گیر

این بالش به دلیل برجستگی هایی که دارد، از حرکت بیش از حد کودکان(غلت خوردن) جلوگیری کرده و کمک می‌کند کودک به راحتی به یکی از پهلو های خود بخوابد. همچنین مانع خفگی کودک در خواب می‌شود.

 

بالش مخصوص نوزاد تهیه کنیم یا نه؟

همانطور که قبلا ذکر شد، تعدادی از والدین از خرید بالش نوزادی جلوگیری می‌کنند. اما اگر تصمیم گرفته اید برای کودکتان بالش مخصوص تهیه کنید، لازم است نکاتی که گفته شد را در نظر بگیرید؛ کودکتان به پارچه یا متریال خاصی حساسیت دارد؟ نوزادتان بیش از حد در خواب غلت می‌زند؟ استخوان سر نوزادتان نرم است و هنوز شکل مناسب را به خود نگرفته است؟

اکنون با در نظر گرفتن این نکات و همچنین خرید از فروشگاهی معتبر، می‌توانید بهترین بالش را برای نوزادتان خریداری کنید.

در انتهای این نوشته نیز توصیه میکنیم که بلاگ مهمترین نکات خرید سرویس خواب نوزاد را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی